Historia kołem się toczy

Na drodze nie jesteśmy przeciwnikami. Jesteśmy sąsiadami, rodzicami, dziećmi, pracownikami i uczniami – wszyscy korzystamy z tej samej drogi i często zmieniamy swoją rolę: raz jesteśmy kierowcą, innym razem rowerzystą czy pieszym.

Zamiast dzielić przestrzeń miejską na „swoją” i „obcą” / „moją” i „ich”  spróbujmy ją współdzielić ze wzajemnym zrozumieniem i szacunkiem. Ta kampania to zaproszenie do rozmowy, empatii i wspólnej nauki, ponieważ ta nasza wspólna historia kołem się toczy.

Dla kogo jest ta kampania?

icon
Kierowców i rowerzystów

tych doświadczonych i tych początkujących.

icon
Dzieci i młodzieży

które uczą się bezpiecznego poruszania po mieście.

icon
Nauczycieli i edukatorów

prowadzących zajęcia o ruchu drogowym.

icon
Użytkowników miast

pieszych, hulajnogistów,
rodziców z dziećmi.

Trudne momenty

Nie musisz być święty na drodze – wystarczy, że będziesz uważny.
Oto kilka prostych zasad, które zmieniają wszystko:

Bądź widoczny
Bądź widoczny

Stosuj odblaski i dobrej jakości oświetlenie (przód i tył) po zmroku

Kolor świateł obowiązuje wszystkich
Kolor świateł obowiązuje wszystkich

Czerwone stoimy, zielone jedziemy

Utrzymuj prostą linię jazdy
Utrzymuj prostą linię jazdy

Przewidywalność to bezpieczeństwo

Zawsze daj znak ręką
Zawsze daj znak ręką

Kierowca nie czyta w myślach

Nie patrz w telefon podczas jazdy ulicą
Nie patrz w telefon podczas jazdy ulicą

Twoje bezpieczeństwo zależy od koncentracji na jezdni

Jedź drogą rowerową
Jedź drogą rowerową

Jeśli ta jest zbudowana wzdłuż szosy

Nie jedź chodnikiem
Nie jedź chodnikiem

Gdy obok możesz jechać ulicą

Upewnij się, że masz pierwszeństwoUpewnij się, że masz pierwszeństwo
Upewnij się, że masz pierwszeństwoUpewnij się, że masz pierwszeństwo

Nawet gdy droga rowerowa przecina jezdnie

Otwierasz drzwi stojąc na jezdni? Zerknij w lusterko
Otwierasz drzwi stojąc na jezdni? Zerknij w lusterko

Otwarte drzwi dla rowerzysty to duże zagrożenie

Zostaw 1,5 m odstępu przy wyprzedzaniu
Zostaw 1,5 m odstępu przy wyprzedzaniu

Tak buduje się zaufanie.

Gdy wyprzedzasz rowerzystę zwolnij
Gdy wyprzedzasz rowerzystę zwolnij

Nie ma nic gorszego dla rowerzysty niż gwałtowny podmuch wiatru

Zachowaj spokój w trudnych sytuacjach
Zachowaj spokój w trudnych sytuacjach

Agresja na drodze nie poprawia bezpieczeństwa

Możemy nie zgadzać się w wielu kwestiach, ale mamy wspólne cele

Jak się sprawy mają?

46%

rowerzystów obawia się
wyprzedzania przez
samochody bez
zachowania bezpiecznej
odległości

59%

kierowców najbardziej
irytuje jazda rowerem
po jezdni mimo obecności
drogi rowerowej

85%

wszystkich badanych
deklaruje chęć zmiany
zachowania dla poprawy
współistnienia kierowców
i rowerzystów

Badanie Spotlight Research, CAWI, MAJ 2025

Wydarzenia w miastach i szkołach

icon
BIELSKO BIAŁA

30 maja 2025

Szkoła Podstawowa nr 28 w Bielsku-Białej,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty

icon
LUBAŃ

4 czerwca 2025

Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Adama Mickiewicza w Lubaniu,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty

icon
OLESNO

5 czerwca 2025

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. księżnej Jadwigi Śląskiej,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty

icon
LUBLIN

12 czerwca 2025

Szkoły Podstawowa nr 50,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty

icon
KRAKÓW

13 czerwca 2025

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty

icon
KRYNICA MORSKA

12 lipca 2025

Plaża Krynica Morska –
wejście nr 24
Godziny: 10-17.

icon
GDAŃSK

13 lipca 2025

Plaża Gdańsk Brzeźno –
wejście nr 50
Godziny: 10-17.

icon
OLECKO

19 lipca 2025

Polana przy al. 450-lecia Olecka –
Skatepark,
Godziny: 10-17.

icon
GIŻYCKO

20 lipca 2025

Plaża miejska w Giżycku –
tereny zielone,
Godziny: 10-17.

icon
KOŁOBRZEG

2 sierpnia 2025

Plaża centralna w Kołobrzegu–
vis a vis Sanatorium Bałtyk,
Godziny: 10-17.

icon
USTKA

3 sierpnia 2025

Plaża wschodnia w Ustce –
wejście przy stacji meteo (przy falochronie),
Godziny: 10-17.

icon
ŁÓDŹ

6 września 2025

Manufaktura – Rynek Główny,
Godziny: 10-17.

icon
WARSZAWA

7 września 2025

Skwer Tadeusza Khala (koło Małej syrenki),
Godziny: 10-17.

Informacje dla mediów

O akcji

  • Kampania Bezpieczna Autostrada i jej tegoroczna edycja „Historia kołem się toczy” to inicjatywa promująca dialog i wzajemne zrozumienie między wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego. Jej celem jest budowanie kultury wzajemnego szacunku na drodze. Media są naszym kluczowym sojusznikiem w kształtowaniu odpowiedzialnych postaw społecznych związanych z bezpieczeństwem.
  • Wierzymy, że sposób, w jaki opisujemy zdarzenia drogowe i język, którego używamy mówiąc o różnych uczestnikach ruchu, wpływa na postawy społeczne i ma bezpośrednie przełożenie na zachowanie uczestników ruchu drogowego.

 

Źródła drogowej niezgody

  • W ramach kampanii sprawdziliśmy, jakie są główne źródła napięć między kierowcami i rowerzystami – dwiema największymi grupami użytkowników dróg. Z badania wykonanego na zlecenie Compensy wynika, że co drugi kierowca postrzega rowerzystów jako lekkomyślnych i nieprzewidywalnych, a 47% rowerzystów uważa, że kierowcy są zbyt pewni i dominujący na drodze.
  • Kierowców najczęściej irytuje jazda rowerem po jezdni mimo obecności ścieżki rowerowej (59% wskazań), brak sygnalizacji manewrów (58%) czy przejeżdżanie przejściami dla pieszych (42%). Rowerzyści wskazują bliskie wyprzedzanie (44%), nadmierną prędkość aut (43%) czy wymuszanie pierwszeństwa (38%).

Pobierz infografikę 1
Pobierz infografikę 2
Pobierz infografikę 3

Jak media mogą pomóc?

Jesteś zainteresowany naszą akcją?

Historia kampanii

„Bezpieczna Autostrada” to ogólnopolska kampania społeczna organizowana przez Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi, prowadzona od 2017 roku. Jej głównym celem jest edukacja kierowców w zakresie bezpiecznego poruszania się po autostradach oraz udzielania pierwszej pomocy.

W ramach kampanii odbywają się eventy w miastach i w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), podczas których prowadzone są szkolenia z pierwszej pomocy, badania profilaktyczne dla kierowców oraz działania promujące bezpieczeństwo na drogach. Dodatkowo, w wybranych miastach przekazywane są defibrylatory AED.

2017

Początek kampanii – pierwszy event i spotkanie z kierowcami na wszystkich bramkach autostrad A1, A2 i A4.

2018

Eventy na MOP – promujące zasady udzielania pierwszej pomocy i znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po autostradach i drogach ekspresowych.

2019

Kampania – online.

2020

Kampania rozszerza się. Poza MOP-ami docieramy także do miast, w których uczymy mieszkańców, jak być bezpiecznym na drogach. Dodatkowo od 2020 roku pojawia się strefa zdrowia, a miasta, w których gościmy, otrzymują AED, które umieszczane jest w przestrzeni miejskiej i dostępne przez 24 godziny na dobę.

2021

Kampania zostaje dodatkowo rozbudowana o strefę symulatorów dachowania i zderzeń – pokazujących naszym gościom skutki niewłaściwych zachowań na drogach.

2022

Piąty rok kampanii to kolejne poszerzenie naszego mini-miasteczka o strefę relaksu z masażami. W tym roku część eventów realizujemy na plażach, aby dotrzeć do osób odpoczywających nad morzem.

2023

Kontynuacja działań zarówno w miastach, jak i na plażach. Rozbudowa mini-miasteczka o strefę dla dzieci oraz dodatkowe atrakcje (m.in. wagę przeciążeniową).

2024

Edycja tego roku realizowana jest pod hasłem „Młodzi Bohaterowie Bezpieczeństwa” i dociera do szkół, dla których w jej ramach organizowany jest konkurs. Lokalizacje kampanii były jednocześnie nagrodami dla szkół – dzięki dzieciom wybrane miasta były gospodarzami kampanii.

2025

W bieżącym roku wiodącym elementem „Bezpiecznej Autostrady” jest budowanie pozytywnych relacji i symbiozy pomiędzy kierowcami a rowerzystami. Kampania w tym roku nosi podtytuł „Historia kołem się toczy”.

Kluczowe liczby

90 eventów

w miastach, na autostradach,
na plażach

56 defibrylatorów AED

przekazaliśmy dotychczas
w ramach akcji

80.000 osób

odwiedziło nas podczas wydarzeń, które organizowaliśmy

ponad 4 miliony mieszkańców

znajduje się w zasięgu działania przekazanych przez nas AED

Organizatorzy kampanii

Compensa TU SA

Jedna z czołowych firm ubezpieczeniowych w Polsce, należąca do międzynarodowej Grupy VIG. Compensa od lat angażuje się w działania społeczne w obszarze prewencji, bezpieczeństwa oraz edukacji drogowej. Poprzez kampanię „Bezpieczna autostrada” wspiera budowanie kultury wzajemnego szacunku i empatii na drodze.

Centrum BRD

Ekspercka organizacja zajmująca się edukacją, analizą i promocją działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Centrum BRD prowadzi programy szkoleniowe, kampanie społeczne i inicjatywy legislacyjne, łącząc wiedzę specjalistyczną z praktycznym podejściem do edukacji kierowców, rowerzystów i pieszych.