Historia kołem się toczy

Na drodze nie jesteśmy przeciwnikami. Jesteśmy sąsiadami, rodzicami, dziećmi, pracownikami i uczniami – wszyscy korzystamy z tej samej drogi i często zmieniamy swoją rolę: raz jesteśmy kierowcą, innym razem rowerzystą czy pieszym.
Zamiast dzielić przestrzeń miejską na „swoją” i „obcą” / „moją” i „ich” spróbujmy ją współdzielić ze wzajemnym zrozumieniem i szacunkiem. Ta kampania to zaproszenie do rozmowy, empatii i wspólnej nauki, ponieważ ta nasza wspólna historia kołem się toczy.

Dla kogo jest ta kampania?
tych doświadczonych i tych początkujących.
które uczą się bezpiecznego poruszania po mieście.
prowadzących zajęcia o ruchu drogowym.
pieszych, hulajnogistów,
rodziców z dziećmi.
Możemy nie zgadzać się w wielu kwestiach, ale mamy wspólne cele

Chcemy bezpiecznie dotrzeć do celu

Chcemy czuć się szanowani na drodze

Chcemy żyć w przyjaznym, sprawnym mieście
Jak się sprawy mają?
rowerzystów obawia się
wyprzedzania przez
samochody bez
zachowania bezpiecznej
odległości
kierowców najbardziej
irytuje jazda rowerem
po jezdni mimo obecności
drogi rowerowej
wszystkich badanych
deklaruje chęć zmiany
zachowania dla poprawy
współistnienia kierowców
i rowerzystów
Badanie Spotlight Research, CAWI, MAJ 2025
Wydarzenia w miastach i szkołach
30 maja 2025
Szkoła Podstawowa nr 28 w Bielsku-Białej,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty
4 czerwca 2025
Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Adama Mickiewicza w Lubaniu,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty
5 czerwca 2025
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. księżnej Jadwigi Śląskiej,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty
12 czerwca 2025
Szkoły Podstawowa nr 50,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty
13 czerwca 2025
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 158 w Krakowie,
Godziny: 10-14.
Wydarzenie ma charakter zamknięty
12 lipca 2025
Plaża Krynica Morska –
wejście nr 24
Godziny: 10-17.
13 lipca 2025
Plaża Gdańsk Brzeźno –
wejście nr 50
Godziny: 10-17.
19 lipca 2025
Polana przy al. 450-lecia Olecka –
Skatepark,
Godziny: 10-17.
20 lipca 2025
Plaża miejska w Giżycku –
tereny zielone,
Godziny: 10-17.
2 sierpnia 2025
Plaża centralna w Kołobrzegu–
vis a vis Sanatorium Bałtyk,
Godziny: 10-17.
3 sierpnia 2025
Plaża wschodnia w Ustce –
wejście przy stacji meteo (przy falochronie),
Godziny: 10-17.
6 września 2025
Manufaktura – Rynek Główny,
Godziny: 10-17.
7 września 2025
Skwer Tadeusza Khala (koło Małej syrenki),
Godziny: 10-17.
Informacje dla mediów
O akcji
- Kampania Bezpieczna Autostrada i jej tegoroczna edycja „Historia kołem się toczy” to inicjatywa promująca dialog i wzajemne zrozumienie między wszystkimi uczestnikami ruchu drogowego. Jej celem jest budowanie kultury wzajemnego szacunku na drodze. Media są naszym kluczowym sojusznikiem w kształtowaniu odpowiedzialnych postaw społecznych związanych z bezpieczeństwem.
- Wierzymy, że sposób, w jaki opisujemy zdarzenia drogowe i język, którego używamy mówiąc o różnych uczestnikach ruchu, wpływa na postawy społeczne i ma bezpośrednie przełożenie na zachowanie uczestników ruchu drogowego.
Źródła drogowej niezgody

- W ramach kampanii sprawdziliśmy, jakie są główne źródła napięć między kierowcami i rowerzystami – dwiema największymi grupami użytkowników dróg. Z badania wykonanego na zlecenie Compensy wynika, że co drugi kierowca postrzega rowerzystów jako lekkomyślnych i nieprzewidywalnych, a 47% rowerzystów uważa, że kierowcy są zbyt pewni i dominujący na drodze.
- Kierowców najczęściej irytuje jazda rowerem po jezdni mimo obecności ścieżki rowerowej (59% wskazań), brak sygnalizacji manewrów (58%) czy przejeżdżanie przejściami dla pieszych (42%). Rowerzyści wskazują bliskie wyprzedzanie (44%), nadmierną prędkość aut (43%) czy wymuszanie pierwszeństwa (38%).
Pobierz infografikę 1
Pobierz infografikę 2
Pobierz infografikę 3

Jak media mogą pomóc?

Edukując społeczeństwo na temat
dobrych praktyk na drodze

Promując język, który nie antagonizuje
różnych grup użytkowników dróg

Unikając stereotypów dotyczących
kierowców czy rowerzystów
Jesteś zainteresowany naszą akcją?
Zapraszamy do kontaktu:
mariusz.gawrychowski@compensa.pl
Historia kampanii
„Bezpieczna Autostrada” to ogólnopolska kampania społeczna organizowana przez Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi, prowadzona od 2017 roku. Jej głównym celem jest edukacja kierowców w zakresie bezpiecznego poruszania się po autostradach oraz udzielania pierwszej pomocy.
W ramach kampanii odbywają się eventy w miastach i w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), podczas których prowadzone są szkolenia z pierwszej pomocy, badania profilaktyczne dla kierowców oraz działania promujące bezpieczeństwo na drogach. Dodatkowo, w wybranych miastach przekazywane są defibrylatory AED.
Początek kampanii – pierwszy event i spotkanie z kierowcami na wszystkich bramkach autostrad A1, A2 i A4.
Eventy na MOP – promujące zasady udzielania pierwszej pomocy i znajomość zasad bezpiecznego poruszania się po autostradach i drogach ekspresowych.
Kampania – online.
Kampania rozszerza się. Poza MOP-ami docieramy także do miast, w których uczymy mieszkańców, jak być bezpiecznym na drogach. Dodatkowo od 2020 roku pojawia się strefa zdrowia, a miasta, w których gościmy, otrzymują AED, które umieszczane jest w przestrzeni miejskiej i dostępne przez 24 godziny na dobę.
Kampania zostaje dodatkowo rozbudowana o strefę symulatorów dachowania i zderzeń – pokazujących naszym gościom skutki niewłaściwych zachowań na drogach.
Piąty rok kampanii to kolejne poszerzenie naszego mini-miasteczka o strefę relaksu z masażami. W tym roku część eventów realizujemy na plażach, aby dotrzeć do osób odpoczywających nad morzem.
Kontynuacja działań zarówno w miastach, jak i na plażach. Rozbudowa mini-miasteczka o strefę dla dzieci oraz dodatkowe atrakcje (m.in. wagę przeciążeniową).
Edycja tego roku realizowana jest pod hasłem „Młodzi Bohaterowie Bezpieczeństwa” i dociera do szkół, dla których w jej ramach organizowany jest konkurs. Lokalizacje kampanii były jednocześnie nagrodami dla szkół – dzięki dzieciom wybrane miasta były gospodarzami kampanii.
W bieżącym roku wiodącym elementem „Bezpiecznej Autostrady” jest budowanie pozytywnych relacji i symbiozy pomiędzy kierowcami a rowerzystami. Kampania w tym roku nosi podtytuł „Historia kołem się toczy”.
Kluczowe liczby
w miastach, na autostradach,
na plażach
przekazaliśmy dotychczas
w ramach akcji
odwiedziło nas podczas wydarzeń, które organizowaliśmy
znajduje się w zasięgu działania przekazanych przez nas AED
Organizatorzy kampanii
Compensa TU SA
Jedna z czołowych firm ubezpieczeniowych w Polsce, należąca do międzynarodowej Grupy VIG. Compensa od lat angażuje się w działania społeczne w obszarze prewencji, bezpieczeństwa oraz edukacji drogowej. Poprzez kampanię „Bezpieczna autostrada” wspiera budowanie kultury wzajemnego szacunku i empatii na drodze.
Centrum BRD
Ekspercka organizacja zajmująca się edukacją, analizą i promocją działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Centrum BRD prowadzi programy szkoleniowe, kampanie społeczne i inicjatywy legislacyjne, łącząc wiedzę specjalistyczną z praktycznym podejściem do edukacji kierowców, rowerzystów i pieszych.